
1. E- faktúra a dôležité dátumy
- E-faktúra je faktúra vystavená vo vopred zadefinovanom elektronickom formáte. V tomto formáte musí byť faktúra vyhotovená, zaslaná aj prijatá a to všetko v reálnom čase. Zavedenie e-faktúry umožní jej automatické a elektronické spracovanie.
- Povinnosť elektronickej fakturácie sa bude týkať všetkých platiteľov DPH uskutočňujúcich tuzemské transakcie a to od 1. januára 2027.
- Povinnosť elektronickej fakturácie pre všetkých podnikateľov a všetky transakcie, teda aj cezhraničné, bude platiť od 1. januára 2030.
2. Real-time reporting faktúr
- Od 1. 1. 2027 bude povinné nielen vystavovanie e-faktúry, ale aj okamžité (real-time) reportovanie údajov z vystavených elektronických faktúr finančnej správe
- Obsah reportovaných údajov bude upravený novelou zákona o DPH, ktorá sa aktuálne nachádza v medzirezortnom pripomienkovom konaní
Podstatou e-faktúry je teda povinná „registrácia“ tuzemskej faktúry vystavenej platiteľom DPH cez štátny systém. Tento systém zabezpečí, že všetky faktúry budú jednotné, vystavené v štruktúrovanom formáte a dostupné v elektronickej podobe pre Finančnú správu, ako aj pre samotných odberateľov.
3. Akým spôsobom bude e-faktúra doručovaná
Celý systém bude fungovať na decentralizovanej sieti Peppol, ktorú zastrešuje Európska komisia. Sieť Peppol využíva už takmer 20 krajín EÚ.
Do siete Peppol sa budú môcť zapojiť certifikovaní podnikatelia a vytvoriť tzv. access pointy. Cez tieto kontaktné body budú doručované a prijímané e-faktúry. Access point bude overovať doručovateľov aj prijímateľov a zároveň bude garantovať doručenie elektronických dokumentov.
Vytvorením systému certifikovaných bodov sa zároveň zabezpečí decentralizácia, zníži sa riziko výpadkov a vytvorí sa konkurenčné prostredie. Tento konkurenciu podporujúci rámec umožní poskytovanie cenovo dostupných, používateľsky prívetivých, kvalitných a bezpečných služieb pre podnikateľov.
4. Výhody a výzvy
Výhody:
- Digitalizácia a automatizácia – zavedením e-faktúry sa skráti čas doručenia a spracovania faktúr, zjednotí sa formát.
- Znížia sa administratívne náklady - eliminuje sa potreba manuálnej práce spojenej s nahrávaním faktúr do ERP systémov.
- Zníženie daňových únikov – zlepší sa kontrola a výber dane.
Výzvy:
- Technická náročnosť – prechod na nový systém vystavovania a doručovania faktúr si bude vyžadovať úpravy softvéru a IT procesov.
- Bezpečnostné hrozby – kľúčová bude ochrana reportovaných údajov pred zneužitím.
- Zníženie flexibility – zamedzí sa možnosť vystavovania papierových faktúr, menšie firmy si budú musieť zabezpečiť softvérové riešenia pre fakturáciu.
- Zvýšenie potreby precíznosti – opravy chýb v e-faktúrach môžu byť komplikované a zdĺhavé
Na úpravy súvisiace s prechodom na e-faktúru sa dôkladne pripravujú aj tvorcovia firemných ERP systémov. Aj naša spoločnosť LLARIK, s.r.o. sa aktívne zúčastňuje všetkých webinárov organizovaných finančnou správou, kde konzultujeme technické parametre prípravy nového systému. S hrdosťou môžeme oznámiť, že sme sa ako jedni z prvých na Slovensku stali členmi Peppol siete.