Praktický návod pre obchodníka.
Termín účinnosti novej legislatívy v oblasti evidencie tržieb sa blíži. Od 01.03.2026 budú musieť všetci obchodníci umožniť svojim zákazníkom realizáciu bezhotovostných platieb. Či to bude prostredníctvom platobného terminálu, SoftPosovým riešením (terminál v mobile) alebo formou QR kódu je na voľbe predávajúceho. Každý z týchto spôsobov má svoje výhody aj nevýhody.
Hotovosť je univerzálna. Terminál, ktorý umožňuje platbu kartou, je vhodný pre predajne s rýchloobrátkovým tovarom, no nevýhodou sú poplatky za terminál, aj za každú zrealizovanú transakciu. Pri SoftPosovom riešení neplatíte za terminál, ale poplatky za transakciu zostávajú. Najvýhodnejším riešením z hľadiska poplatkov sa teda javí platba pomocou QR kódu. Tento spôsob však zatiaľ nie je veľmi rozšírený. Vyžaduje od kupujúceho aby vlastnil smartfón s bankovou aplikáciou umožňujúcou QR platbu a ďalšou podmienkou je prístup na internet (WIFI, 4G...).
Pokiaľ sa rozhodnete implementovať platbu QR kódom, ponúkame vám stručný návod, ako si s tým poradiť.
-
Skontrolujte svoje vybavenie
- Musíte mať pokladnicu pripojenú na eKasu
- Overte si u dodávateľa vášho pokladničného softvéru, či podporuje alebo plánuje podporovať generovanie QR platieb (ekasa LLARIK túto možnosť ponúka)
- Zabezpečte internetové pripojenie, pretože QR platba vyžaduje online spojenie
-
Overte si svoj bankový účet
- Potrebujete IBAN účtu, kompatibilný s notifikátorom okamžitých platieb, ktorý prevádzkuje Finančná správa
-
Aktivujte podporu QR platieb
- Požiadajte dodávateľa pokladničného systému o aktiváciu modulu QR platby
- Pokladničný systém musí byť schopný:
- pri uzatváraní účtenky pripojiť sa na notifikátor okamžitých platieb na Finančnej správe a vyžiadať si identifikátor platby
- vygenerovať QR kód s údajmi (suma, IBAN, identifikátor platby)
- prijať spätnú informáciu z notifikátora okamžitých platieb (systém Finančnej správy)
- vytlačiť pokladničný doklad s predpísanými údajmi
-
Nastavte si proces v pokladnici
- Pri predaji vyberte ako spôsob úhrady „QR platba“
- Pokladnica vygeneruje QR kód a zobrazí ho zákazníkovi na displeji alebo ho vytlačí na účtenku
- Zákazník si QR kód načíta do svojho telefónu a vo svojej bankovej aplikácii potvrdí platbu
-
Prebiehajúca platba
- Banka zákazníka pošle platbu na váš účet
- Systém banky odošle notifikáciu do centrálneho systému Finančnej správy
- Notifikátor následne pošle správu do vašej pokladnice, že platba prebehla úspešne
-
Vydanie účtenky
- Po potvrdení platby pokladnica automaticky vytlačí alebo elektronicky vystaví pokladničný doklad (bloček)
- Účtenka bude obsahovať:
- všetky povinné údaje (názov firmy, suma, DPH, dátum, čas, poradové číslo)
- QR kód pre kontrolu dokladu v databáze Finančnej správy
-
Školenie personálu
- Poučte zamestnancov, ako pracovať s novou funkciou:
- ako vybrať QR platbu v pokladnici
- ako zákazník zaplatí
- čo robiť, ak by notifikácia neprišla (napr. výpadok internetu)
- Poučte zamestnancov, ako pracovať s novou funkciou:
-
Pripravte si „plán B“
- Ak QR platba zlyhá (napr. zákazník nemá bankovú aplikáciu alebo nefunguje internet), majte pripravenú alternatívu – hotovosť alebo platobný terminál
Spoločnosť LLARIK, s.r.o., ako dodávateľ pokladničných systémov, umožňuje všetky typy platieb. Vo svojej ekase má integrovanú platbu pomocou viacerých typov platobných terminálov, SoftPosové riešenie aj platbu QR kódom.
Ak vás naše riešenie zaujalo, stačí vyplniť kontaktný formulár.

